Het verhaal achter mijn logo
Toen ik met Nicole Langen Fotografie begon, wilde ik een logo dat bij mij zou passen als persoon en zeker ook bij mij als fotograaf. Waar begin je? Kleuren, lettertypes/fonts, symbolen, tekstrichtingen. Een wereld van mogelijkheden. Ga daar maar eens tegenaan staan. Hoe heb ik het aangepakt?
Stap 1: brainstormen
Brainstormen en “out of the box’’ denken helpen als je naar een doel toe wil werken. Zo gezegd, zo gedaan en met pen en papier ging ik aan de slag. Ik tekende 2 kolommen. Onder de linker kolom noteerde ik woorden die mij als persoon (karakter) symboliseerden. Onder de rechter kolom noteerde ik woorden die bij mijn fotografie stijl pasten. En dat leverde o.a. deze kernwoorden op:
De linkerkolom / ”over mij” woorden:
Openheid, eerlijkheid en harmonie – vind ik heel belangrijk in veel dingen: relaties, vriendschappen.
Turkoois – ik ben geboren in de Stille Zuidzee en de kleuren van de oceaan – azuurblauw, helder, zeegroen, doorschijnend water – zijn iconische herinneringen van mijn mooie jeugdjaren op de Fiji-Eilanden. De kleur vond ik van jongs af aan al mooi. Zo had ik het liefst mijn aqua kleurige bikini aan en een van mijn lievelingsjurkjes was turkoois met grote witte tropische bloemen. Turkoois als kleur staat voor open communicatie (wéér die openheid) en “van het leven genieten”, wat ik ook nog eens graag doe.
Bloemen – in huis heb ik veel bloemen en ik ben fan van vele soorten wilde bloemen uit de natuur zoals de mystieke “korenbloem” en het tere ”Juffertje in het groen (Nigella)’’.
Kwaliteit, niet kwantiteit – ofwel de lat hoog leggen, ik hoef niet zo in de voorgrond te treden.
Weegschaal – mijn astrologie teken.
De rechterkolom / “mijn fotografiestijl” woorden o.a.:
Puur.
Zacht.
Natuurlijk daglicht, geen flitsers.
“Less is more’’.
Stap 2: ontwerp
Ik nam kort daarop het besluit om een logo-ontwerpster in te huren en gaf haar de opdracht om op basis van mijn kernwoorden en mijn getekende ontwerpideeën een elegant en eigentijds logo te maken. Na wat heen en weer gemail, rolde er uiteindelijk een ontwerp uit waarin ik mezelf, de woorden uit mijn brainstormsessie in herkende en dacht: YES that’s me!
Stap 3: toelichting
De basis – een bloem
De basis lijkt op een opengesprongen bloem, alsof een natuurlijke flits is afgegaan. Omdat ik gebruik maak van natuurlijk daglicht (puurheid) bij het fotograferen, staan de fijne lijntjes van de bloem ook nog symbool voor (de kracht van) het zonlicht. De open bloem staat verder ook symbool voor zachtheid, wat ik ook terughoor van klanten over mijn fotostijl.
De kleuren – turkoois/zeegroen/goud
De kleuren turkoois/zeegroen komen terug in de bloem en in het woord ”fotografie”. De gouden kleuren van de “N” en de “L” symboliseren het edelmetaal goud, symbool voor hoge kwaliteit (de lat hoog leggen) en de initialen staan in het hart van de bloem, het hart van mijn bedrijf.
Het lettertype – fijn/elegant
Het lettertype ”Cardo” is een fijn lettertype en staat niet teveel in de voorgrond. En ik wilde dat de woorden van ”Nicole Langen Fotografie” gecentreerd onder de bloem zouden komen te staan, niet ernaast of links of rechts ervan. Daar zie je de weegschaal in terug “het in balans willen zijn’’.
En zo heb je het – het verhaal achter mijn logo!